راحت ترین راه شکستن ساروج

راه های شکستن سنگ و بتن و ساروج

راه های شکستن سنگ ، بتن و ساروج

راه های شکستن سنگ ، بتن و ساروج

انجام بسیاری از کارها در ابتدا شاید ساده به نظر برسند اما شاید موافق این باشید که شکستن سنگ و بتن از همان نگاه اول کاری سخت و طاقت فرسا و ناامید کننده است و انتخاب شیوه درست در این زمینه بسیار مهم و حیاتیست انتخاب روش اشتباه برابر است با اتلاف وقت و هزینه و هر چقدر که بتوانید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید به همان میزان احتمال موفقیت خود را بالا برده اید.

هدف ما در این مطلب پیشنهاد چند روش تخریب سنگ و بتن و ساروج در ابعادی است که توجیه اقتصادی در بکارگیری ماشین آلات سنگین ندارند یا در مکان هایی واقع شده اند که امکان بردن تجهیزات سنگین میسر نباشد مانند کارهای اکتشافی معادن – برداشت نمونه های مواد معدنی سنگی – حذف سنگ های مزاحم در مسیر راه  جاده صعب العبور و زمین های کشاورزی و باغی و هر نوع سنگ یا بتن که در مسیر کار قرار گرفته اند با شیوه های مرسوم و ابرازهایی با دسترسی آسان با قابلیت استفاده عمومی

شکستن سنگ ، بتن و ساروج با استفاده از پتک

شکستن سنگ ، بتن و ساروج با استفاده از پتک

۱- در ابتدا محاسبات ایمنی را انجام دهید تا در صورت شکستن سنگ خطری برای شما و دیگران ایجاد نکند مثلا اگر مکان قرار گیری سنگ در بالای تپه یا در سطح شیب دار واقع شده است در صورت جدا شدن قطعات سنگ آسیب به شما و دیگران وارد نکند.

قبل از شروع به کار پتک خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید هیج ترک و شکافی در دسته و سر پتک وجود نداشته باشد. چنانچه در هنگام کار سر پتک جدا شود می تواند به یک خطر بلقوه برای شما و دیگران تبدیل شود.

۲- یک نقطه از سنگ را برای ضربه زدن انتخاب کنید کلید شکستن سنگ با پتک در این است که ضربات مکرر به نقطه خاصی از سنگ وارد کنید بهتر است از پتک هایی با یک سر لبه دار استفاده کنید تا ضربه متمرکزتر به سطح سنگ وارد شود.

نقطه ای از سنگ را برای ضربه زدن انتخاب کنید که فکر می کنید می توانید چند بار پشت سرهم به آن ضربه بزنید مهم نیست. نقطه ای که انتخاب می کنید سطح صاف باشد یا گرد در صورتی که بتوانید حتی با کمی سختی به آن ضربه بزنید درست است.

۳- پتک را به درستی در دست نگه دارید انتهای دسته پتک را با دست غیر غالب خود و زیر سر پتک را با دست غالب نگه دارید این تکنیک حداکثر ایمنی و کنترل در ضربه زدن را تضمین می کند دست غالب شما دقت را کنترل می کند و دست غیر غالب شما تعادل در چرخش ایجاد می کند و بقیه بدن شما قدرت ضربه را فراهم می کند.

۴- پتک را با شروع آهسته ۱۸۰ درجه کامل بچرخانید تا به سنگ برخورد کند پتک را بالای سر خود بچرخانید و با استفاده از بازوها و پاها روی سنگ ضربه بزنید تا بیشترین حرکت را انجام دهید بارها و بارها به همان نقطه ضربه بزنید.

در نهایت یک خط گسل کوچک روی سنگ ظاهر می شود وقتی این کار انجام شد نزدیک به دو قسمت شدن سنگ هستید ضربه های بعدی را با نیروی کمتری وارد کنید. صبور باشید و فشار بیش از حد به بدن خود وارد نکنید. فرصت برای ضربه زدن همیشه هست.

استفاده از دستکش ، عینک و کفش ایمنی در برخورد با ابزار و اشیاء سنگین ضروریست ، خورده های سنگ می توانند با سرعت زیاد در اطراف پراکنده شوند و مانند گلوله های ساچمه ای عمل کنند اگر کسی در اطراف شماست از او بخواهید در فاصله ای ایمن قرار گیرد.

روش دوم شکستن سنگ یا بتن و ساروج با استفاده از گوه و پره

گوه برای شکستن سنگ ساروج

۱- در ابتدا مهم است که تصور خوبی از اندازه سنگ داشته باشید در صورتی که سنگ در خاک فرو رفته است اطراف آن را تمیز کنید تا شکل و اندازه سنگ نمایان شود.

۲- در حالی که عینک به چشم می زنید سوراخ هایی با فاصله مساوی و به قطر گوه هایی که تهیه کرده اید ایجاد کنید.

در صورتی که تمایل داشته باشید قسمت مشخصی از سنگ را جدا کنید. عمق سوراخ ها باید ۲ برابر طول گوه باشد.

سوراخ ها را در یک راستا در مرز مورد نظر ایجاد کنید بهتر است با استفاده از فرچه سیمی یا تلمبه باد گرد و غبار داخل سوراخ ها را تخلیه کنید.

۳- گوه و پره را داخل سوراخ ها قرار دهید در هر سوراخ یک گوه در وسط و دو پره در طرفین گوه. از یک چکش کوچک برای ضربه زدن به گوه ها استفاده کنید تا مطمئن شوید گوه ها در جای خود محکم شده اند.

۴- بسته به اندازه سنگ و گوه ها از یک چکش یا پتک برای ضربه زدن به گوه ها استفاده کنید به صورت خطی و به ترتیب به گوه ها به طور مساوی ضربه بزنید. پس از مدتی یک شکاف بزرگ در سنگ ایجاد می شود با استفاده از یک اهرم آهنی شکاف را باز کنید ممکن است با اولین تلاش شکاف باز نشود سعی کنید گوه ها را کمی بیشتر بکوبید و سپس دوباره امتحان کنید.

روش سوم : شکستن سنگ ، سنگ بتن و ساروج به روش شوک حرارتی

شکستن سنگ با آتش

روش سوم : شکستن سنگ ، سنگ بتن و ساروج به روش شوک حرارتی

قدمت استفاده از این روش به دوران ماقبل تاریخ تا قرون وسطی جهت استخراج مواد معدنی در معادن رو باز بر می گردد.

برای تخریب سنگ در این روش ابتدا با روشن کردن آتش در اطراف و روی سطح مورد نظر باعث گرم شدن سنگ شده و سپس با پاشیدن آب یا هر مایع سرد کننده دیگری باعث شکستگی سنگ در اثر شوک حرارتی می شوند.

از این تکنیک در فضاهای باز استفاده می شود و در کارهای زیر زمینی و تونل بدون تهویه مناسب می تواند بسیار خطرناک باشد.

روش چهارم : شکستن سنگ ، بتن و ساروج با استفاده از مواد شیمیای منبسط شونده

روش چهارم : شکستن سنگ ، بتن و ساروج با استفاده از مواد شیمیای منبسط شوند.

در این روش ابتدا در روی سطح سنگ یا بتن سوراخ هایی به قطر ۲۵ تا ۵۰ میلیمتر به وسیله مته ایجاد می شود بعد از تمیز کردن داخل حفره ها از گرد و غبار مواد منبسط شونده که عموما به کتراک نیز شناخته می شوند برابر دستور و عمل های شرکت سازنده با آب مخلوط شده و به صورت دو غاب یا خمیری درون چال ها ریخته شده و دهانه سوراخ ها با استفاده از یک گوه چوبی یا پلاستیکی جهت جلوگیری از خروج مواد بسته می شود.

در این روش حتماً باید سوراخ ها به گونه ای ایجاد شود که بتوان به صورت کامل با مواد منبسط شونده پر شوند و در صورت خالی ماندن فضای داخل حفره فشار لازم جهت تخریب سنگ ایجاد نمی شود.

بسته به نوع مواد منبسط شونده مورد استفاده از ۳۰ دقیقه تا چند ساعت با افزایش حجم ماده درون چال ها و وارد شدن فشار به دیواره سنگ یا بتن باعث ایجاد شکاف در سنگ می شوند.

قطر و عمق و فاصله سوراخ ها بسته به اندازه و نوع سنگ یا بتن و ماده منبسط شوند یا کتراک مورد استفاده متفاوت است معمولا همراه مواد منبسط شونده دستور و عمل های استفاده صحیح از مواد و توضیحات لازم ارائه می شود.

از مهم ترین عوامل موفقیت در این روش می توان به نحوه ی صحیح اجرا و کیفیت مواد منبسط شونده یا کتراک مورد استفاده نام برد متأسفانه نمونه های بی کیفیت و تقلبی این مواد در بازار فراوانند قبل از اقدام به تهیه حتما از کارایی و کیفیت آن مطمئن شوید.

روش پنجم : شکستن سنگ ، بتن و ساروج با استفاده از ابزارهای مکانیکی

روش پنجم : شکستن سنگ ، بتن و ساروج با استفاده از ابزارهای مکانیکی

در این روش با استفاده از نیروی مکانیکی و وارد کردن ضربه به سطح سنگ یا بتن کار شکستن و تخریب انجام می شود.

ابزارهای مختلفی در اندازه و توان های متفاوت با استفاده از نیروی برق یا پنوماتیک و هیدرولیک در این زمینه تولید شده و یکی از مرسوم ترین روش های تخریب سنگ و بتن استفاده از این نوع ابراز آلات می باشد و با توجه به حجم و موقعیت کار می توان از یک یا چند نوع این دستگاه ها استفاده کرد.

عموماً این ابزارآلات تخریب، آلودگی صوتی نسبتا بالایی تولید می کنند که در انتخاب روش تخریب باید مد نظر قرار گیرد نمونه هایی از چکش های تخریب و دریل های متوری بنزینی به لطف برادران چینی با قیمت هایی نسبتاً معقول تولید شده و در بازار قابل تهیه است.

استفاده از این نوع چکش های تخریب در مکان های صعب العبور و دور از شبکه برق می تواند بسیار مفید باشد.

۵- تخریب سنگ و بتن و ساروج با روش خلاقانه

الکتروپتک یک فناروی شکستن سنگ ، بتن و ساروج است.

الکتروپتک ابزاری سبک و قابل حمل است که برای شکستن سنگ هایی در حدود اندازه یک خودرو می تواند بسیار مفید باشد این دستگاه به گونه ای طرحی شده است که در یک جعبه ابزار با وزن کمتر از ۸ کیلوگرم جهت استفاده در کارهای اکتشافی معادن برداشت نمونه های معدنی از صخره ها در مکان های صعب العبور و حذف سنگ از زمین های کشاورزی و باغی و ساختمان سازی مورد بهره برداری قرارگیرد.

نمونه های اولیه این دستگاه در کشورهای آمریکایی و اروپایی ساخته شده و در سال های اخیر مورد استقبال قرار گرفته است سهولت در استفاده ، سرعت کار و سبکی و حجم کم دستگاه از مزیت های اصلی الکتروپتک به شمار می روند.

نحوه عمل دستگاه الکتروپتک

دستگاه شامل یک بدنه فلزی و کارتریج های شارژ مصرفی و یک سری تجهیزات تکمیلی است.

در ابتدا می بایست یک سوراخ به قطر ۱۲ میلیمتر در سنگ یا بتن ایجاد کرد کارتریج شارژ به دستگاه متصل شده و در داخل حفره ایجاد شده قرار می گیرد.

با استفاده از یک باطری ۱۲ ولت کوچک کارتریج فعال می شود. کارتریج شارژ دستگاه مبتنی بر یک پیشرانه با سیستم احتراق کاملا بی اثر دو مرحله ایست.

در مرحله اول با حرارت ایجاد شده توسط نیروی الکتریکی باطری ۱۲ ولت مواد منبسط شونده موجود در کارتریج منافظ خروج گاز از حفره را بسته و در مرحله دوم سیستم احتراق الکتریکی یک اثر یونیزاسیون قدرتمند ایجاد می کند و مواد سوختی موجود در کارتریج شروع به تولید گاز می کنند.

فشار گاز ایجاد شده در حفره با رسیدن فشار به مرز نقطه شکست و فروپاشی سنگ یا بتن باعث ایجاد شکاف شده و با در هم شکستن سنگ کار تخریب صورت می پذیرد.

در ساخت کارتریج شارژ دستگاه از مواد انفجاری استفاده نشده و این موضوع به بالا رفتن ایمنی سیستم کمک کرده است.

آلودگی صوتی در این روش بسیار پایین بوده و نهایت صدای ایجاد شده صدای در هم شکستن سنگ به همراه صدای شلیک یک تفنگ بادی ساچمه ایست.

راحت ترین راه شکستن ساروج بنظر ما استفاده از الکتروپتک می باشد، که ویدئوی آن را در زیر مشاهده می کنید:

فیلم شکستن ساروج

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *